Vista är säkert

image3

Har vart extremt mycket så här inför "semestern" vilket inneburit en snittarbetssats på cirka 100 timmar i veckan och parallellt med detta så har ett försök med att byta dator pågått. Från en tung Vaio till en lättare och betydligt snabbare mindre Vaio - troligtvis kolfibret som inte väger så mycket. Men samtidigt med en övergång från XP till Vista Ultimate.
Installationen gick smidigt med lite styckande av hårddisk för att kunna ha en krypterad del, i övrigt verkade allt lite snabbare, exempelvis starta Word gick från 8 till 1 sekund och mitt favoritsätt för att testa prestanda, scrolla upp och ner i Excel - wow.
Nu tillbaka till säkerhetsaspekten, till skillnad från XP som inte kräver men tillhandahåller lösenordsskydd i uppstarten så är detta nu ett krav i Vista. Bra egentligen men nu har det uppstått ytterliggare en bugg som jag inte hört något om tidigare, det enkla fenomenet att lösenordet inte fungerar alltid och nej, jag glömmer aldrig mitt lösenord eller är icke kapabel att skriva in det. Utan i stället krävde det 3 omstarter innan Vista accepterade mitt korrekt inknappade lösenord - helt jävla otrolig säkerhet...kommer nog dröja tills första servicepacket innan datorn tas i bruk fullt ut.
Inom forskningssegmentet har jag nu lyckats bryta en rad sandboxningar eller straffilter och jag skulle vilja beskriva verktyget som behövs för "nationell thrust", dvs att Google Pagerank värdet är så gott som oväsentligt på inlänkningen till sidan som ska upp, utan istället så krävs det att länken måste komma från samma nation som hemsidan och vara inom "thrust" segmentet som för min kategorisering innehåller t ex nyheter, politik, religion eller historia osv. Mer vidareutveckling kommer såsmåningom.
Filmtipsen blir tre, missat en vecka, båda finns tillgängliga för hemmabrukare och på bio där jag faktiskt såg ena - alltid lite extra effektfullt.
Filmerna heter Die Hard 4.0 med en gammal Bruce Willis samt en film baserad på den nästan ännu äldre serien från 80-talet - Transformers. Båda rekommenderas starkt och har man inte fått nog där så finns söndagsfilmen 1408, baserad på en bok av Stephen King.






Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0