Sökmotoroptimering; Summering sommaren 2008

Efter ännu en svensk sommar där sol och regn dominerar folkets sinnen så tänkte jag göra en kort summering om vad som har hänt (i alla fall det som jag lyckats snappa upp.

1. Den mörka grenen av sökmotoroptimering börjar framträda


Efter att Google gjort länkköp till något att frukta och förakta så har en ny taktik för att uppnå högre positioner i serpen tagit en ny vändning, till det mörkare. Konkurrenter väljer att köpa länkar till sidor de inte dyker om och anmäler dessa, postar länkar på mörkskygga porrforum och anmäler osv. Detta fenomen råkade jag själv ut för redan på vårkanten då en av de sidor som optimeras plötsligt började falla i serpen och efter en backlinkcheck så hittades ett flertal länkar från porrforum med horribla länktexter. Lösningen för att komma runt detta blev att anmäla sig själv till Google samt göra ett försök till reinclusion request (dock så var sidan fortfarande högt rankad). Under de senaste veckorna har även en prominent branschkollega råkat ut för en någorlunda liknande företelse då Nikke i ett inlägg titulerat "Jag är utsatt för Google-bombning" plötsligt börjar ranka på irrelevanta begrepp som "Sämst på SEO", medans hans huvudterm "sökmotoroptimering" dyker snabbt bland sökresultaten. Fenomenet som nu har fått den engelska "facktermen" Googlebowling är en skrämmande väg då ingen numera sitter säker då vem som helst kan länka in en sida från dubiösa hemsidor och forum, den enda vettiga lösningen bör vara ett självanmälningssystem där man kan avsäga sig koppling till mörka hemsidor. På Google Webmaster Help beskrivs fenomenet närmare med exempel.

2. Google Adwords Keyword Tool släpps lös


Att få ett ungefärligt hum om hur mycket sökningar det är på olika termer är en ovärderlig hjälp då man ska optimera sin sajt för att få in fler relevanta besökare och tidigare har det primära sättet för att få korrekt statiskt varit att köpa sponsrade länkar på de ord man förutspådde hade mycket sökningar. Men numera finns information från Google tillgänglig i verktyget Google Adwords Keyword Tool (sökordshjälpmedel). Bilden är lånad från bloggen som Marcus Westerberg driver och även han uppskattar Googles bidrag till att släppa mer information fri.

3. Apple Iphone 3G


Det har egentligen inte så mycket att göra med sökmotoroptimering men jag har köpt hypen fullt ut och på releasedagen stod jag och köade för att få min efterlängtade telefon, som trots brister (knackig 3G kapacitet och lite småbuggig) så är den fortfarande vida överlägsen allt annat när det gäller att kunna surfa på riktigt vart som helst.
Mina främsta önskningar är ett flashplugin och att programvara för Slingplayer Mobile som skulle revolutionera mitt tv-tittande. Nu kommer också rapporter om att Apple lyckats sålt 3 miljoner Iphones under den första månaden, vilket är smått fascinerande. För den som söker ett länkbete (och möjligheten att tjäna pengar) så går det att skriva applikationer till telefonen, vilket verkar vara Schibstedts koncernens främsta uppgit just nu då de på löpande band släpper smidiga program som hitta.se vilket fungerar utmärkt.

4. The Dark Knight


Den virala kampanjen kring filmen om The Dark Knight har slagit alla rekord och filmen har på rekordkort tid slagit de flesta biorekord i staterna under sommaren, även om det främsta lär stå sig, nämligen Titanics kassarekord.
Skådespelaren Heath Ledgers bortgång har lett till spekulationer om att han kommer tilldelas en oscarstatyet postumt och filmen ligger just nu rankad etta genom alla tider på imdb.com. Väl värd biopengarna.

Till sist har jag några stjärnmärkta artiklar från bloggaren Simon Sunden som rekommenderas att läsa mer om; FRA - vilka PR-genier ni är! samt Simon Says: Top 7 blogs in Sweden!.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

RSS 2.0
Marknadsföring / SEO