Google Pagerank uppdatering utförd

image10
Det tog sin lilla tid men nu har Google rullat ut uppdatering av pagerank och det blev en hel del överraskningar för många, men av det lilla jag har hunnit analysera så har Matt Cutts haft inte bara ett finger, utan hela sin själ med i spelet.
Jag syftar till hans stora ambitioner att stoppa länkförsäljningar, där prvärdet är den största prisfaktorn och värdemätaren på effekten. Som exempel kan jag nämna den svenska sajten Jalbum som säljer länkar för upp till 60000 kronor styck, har straffats hårt med en sänkning från PR 9 till PR6 och kan därmed se sina intäkter försvunna.
Hur detta har skrivits in i algoritmen är inte riktigt klarlagt, men ska bli mycket intressant att undersöka.
För egen del så blev det mycket positivt utslag, med höjningar man knappt trodde var möjliga, men en sak är säker - undvik att publikt sälja länkar,detta kommer att ha sina konsekvenser framöver.
I filmväg så blir mitt tipsdenna vecka ett lysande samspel mellan Denzel Washington och Russel Crowe i filmen American Gangster, en trolig Oscarskandidat.
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Sim sa la bim och så var Sesam poff

image9
Den härskarlystna Schibsted klanen med det främsta varumärket Aftonbladet har ju som bekant bestämt sig för att försöka äga sönder den svenska webben så mycket det bara går, men får för en gångs skull inse att det inte går alla gånger.
Försöken att skapa den svenska sökmotorn Sesam var beundransvärd, men när de svenska internetanvändarna bara bryr sig om en sak i synnerhet - resultat, så var projektet dömt att misslyckas.
Vem vill söka efter gamla Aftonbladet artiklar när man får mycket precisa resultat i Google - vilket också Sesam insåg och la mestadelen av sin budget på att köpa Adwords i Google för att få trafik!!!
"På grund av ekonomiska problem lägger Sesam (red anm: LÄS AFTONBLADET ARKIVET) ned utvecklingen av sitt eget webbindex, och ska i stället köpa in index från en partner (red anm: LÄS GOOGLE)"
Idiotiskt vågat, men nu får Sesam och Schibsted smaka på lite brödsmulor från Google och jag antar att man tar upp jakten på Eniro, där titeln står på spel - vem kan gömma den organiska listan bäst och få folk att luras mest att klicka på reklamen?
Andra bloggar om: , , , , ,

Googles tips på Adwordsoptimering - Betala mera!

image8
Har sedan en längre tid tillbaka suttit och pillat med Adwords till en butik som säljer konsumentprodukter från ett stort antal tillverkare. I detta har nu Quality Score blivit den viktigaste parametern hur mycket varje bud kommer att kosta, i skalan från dålig till jättebra.
Annonsutformningen finns till i börja med i två varianter - upplysnings och uppmanings, detta kombineras med att länkarna går direkt till det Googleanvändaren söker efter. Givetvis har det en varumärkesstärkande effekt och detta i kombination med att ligga etta på de viktigaste och mest eftersökta sökorden i den organiska listan torde vara det optimala.
Resultatet har också blivit relativt hög CTR och quality score, men i jakten på 100% så beslöt jag mig för att utforska det nya verktyget "Optimera kampanjen".
Detta blev en skräckbild in i Googles framtid och för den delen nutid.
Först och främst så föreslog Google att jag skulle lägga till irrelevanta termer med hög andel sökningar!! följt av att jag föreslogs dubbla mina bid på alla ord.
Jag förstår att Google absolut vill tjäna mer pengar, men va fan, är lösningen på Adwordsoptimering bara att betala mer och hoppas folk klickar livet av sig?
Veckans filmtips går till den lysande thrillern Michael Clayton, med bland andra George Clooney och Tom Wilkinson i huvudrollerna. 


Andra bloggar om: , , , , , ,

RSS 2.0
Marknadsföring / SEO