Viasat on demand - ett avgörande test

image21
Sitter man i en nödsituation, som jag måste betrakta den situation jag befann mig i, på resande fot i arbetes tjänst utan tillgång till TV och endast utrustad med en bärbar dator och en 3G-donge, när för en fotbollsfanatikers älskade Liverpool FC spelar en avgörande kvartsfinal i Champions League så krävs det drastiska metoder.
Därav så blev det ett test av Viasats tjänst on Demand, vilket är dels livestreaming av sportevenemang, men även filmer och tvprogram. Tidigare har jag gjort försök att få tjänsten att fungera, men det har krävts uppdateringar och installationer till absurdum och där har mitt intresse svalnat tidigare, vilket gjort att man i stället använt sig av pirattjänster som Sopcast, vilket inte gett den bästa kvaliteten, men det har i alla fall fungerat direkt.
I alla fall så gjorde jag ett nytt försök, det förra avslutades under kvalserien tidigare i år och till min förvåning så hade jag nu tillräckligt med DRM verifieringsprogram och insticksmoduler för att det skulle fungera, betalade gjorde jag med lätt ovilja då jag redan abonnerar på Viasats tjänster hemifrån, då via kabeltv och anser att lite mer borde de bjuda på, men men, 49 kronor kunde jag tänka mig att avvara - för det omvända var otänkbart - att missa matchen.
Efter betalning så startade tjänsten (dock endast kompatibelt med Internet Explorer), verkade flyta på i bra kvalitet (kräver runt 1-2 Mbit för att flyta, vilket 3G-dongen klarar galant). Då uppenbarar sig det otänkbara - fel match kablas ut och på NORSKA, vilket ledde till ett totalt tokspel 3 minuter innan matchstart - försökte få tag i kundtjänst, mejlade - inget svar. Snabbt, letade rätt på en engelskspråkig sopcast kanal och pustade ut något, men fullt inställd på att efter matchen rabiat kräva tillbaka mina pengar. Efter första halvlek så gjorde jag ett nytt försök och se på fan, de hade lyckats hitta rätt match och språk, vilket gjorde att jag fortsatte tittandet. Min kritik har nog blivit lite mildrare av att det var en av de bästa matcherna jag upplevt på många år (då ser jag ett hundratal per år), till och med TV4-profilen (pajasen) Patrick Ekwall uppskattade tillställningen och kan en pajas inta kvaliteten, så var matchen nog fantastisk.
Så här dagen efter damp det ner ett svar i epostlådan från Viasat:

[email protected] to me

Hej,

Ett mänskligt handhavandefel vid sändningen Arsenal - Liverpool gjorde att det under de första 25 minuterna av matchen istället visades Chelsea - Fenerbahce.

Vi beklagar verkligen att detta hände och vi har vidtagit åtgärder för att det inte ska ske igen.

Som ersättning och kompensation för problemet, får du här 2 värdekoder för en valfri artikel vardera på vår tjänst:

xxxxxxxxxx

xxxxxxxxxx

Med vänlig hälsning
Tommy
Kundtjänst Viasat OnDemand

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor eller synpunkter, men lämna då kvar tidigare mailväxling då det underlättar vår hantering av ärendet. Tack.


Så vad är kontentan av det hela då:
-Reta aldrig gallfeber på en fotbollsfanatiker.
-Shit happens, men i en 50/50 situation!!
+Tillräckligt bra kvalitet för att titta på och jag hoppas med Sony Ericsson's kommande Windowsbaserade Xperia att det går att använda sådana här tjänster direkt i telefonen.
Men det troligaste för min del är att jag ser till att stream mina egna sändningar via någon av de så kallade Slingboxar som finns tillgängliga, där Slingmedia verkar vara ledande tillverkare (vägrar missa Premier League matcherna som Canal Digital visar), men måste ändå förbli positiv till att TV-bolagen försöker göra sitt utbud tillgängligt överallt.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0