Pagerank uppdatering igen

image27
Återigen har den tiden då man får gosa alternativt fasa om hur Googles export av Pagerank värde betygsätter din hemsida. Mina nuvarande spekulationer är nu främst inne på att Google har samlat på sig så pass mycket statistik via pagerankmätare och klickvanor att numera räcker det inte längre att endast att använda sig av extern sökoptimering, där inlänkningen är det primära. Utan ska du stanna i stopp så lär du anpassa sidan så besökarna återvänder till sidan och uppskattar den, annars fyller den föga syfte i listorna...
Noterade ytterliggare några skoj företelser som jag nu noggrant följer och det jag syftar på är återkomsten av sidor som använder sig av link receive program för att få "naturliga inlänkar" till sina hemsidor med nyckelord på konkurrensutsatta ord. Det skojiga är hur länge dessa klarar sig innan de blir utkastade från serpen då detta är en teknik från en svunnen tid och är en tidig black hat teknik för att lyfta resultat som strider mycket tydligt mot Googles Quality Guidelines(Don't participate in link schemes designed to increase your site's ranking or PageRank. In particular, avoid links to web spammers or "bad neighborhoods" on the web, as your own ranking may be affected adversely by those links), helt otroligt att någon vågar använda sig av detta. Misstänker du en sida så är det enklaste att göra en sökning på termen + domännamnet, du tror fuskar lite för synligt, sedan finns en enkel spamanmälningsflik i Google Webmaster Tools. Som sagt jag sitter bara och räknar dagarna...
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Länktiggare samlas vid SEO träff samt SP1 till Vista

image26
Länktiggarna har i alla fall gjort något rätt...då det kommer till dryckesvalet

Det svenska SEO-forumet har i dagarna samlats och avverkat en träff bland sina medlemmar där er undertecknad ej deltog, då jag premierar att arbeta lite mer. Men, men ibland så kan man snappa upp något vettigt och en av medlemmarna vid namn Nikke har video dokumenterat detta, så jag tänkte varför inte länka till dessa och samtidigt kolla om man finner något intressant.

Markus Jalmerot på SEO-forum-träffen

Christian Rudolf - disruptive.nu på SEO-forum

Verkar vara några optimerare som tigger länkar av varandra.

För övrigt så verkar tjänsten Bambuser vara en innovativ tjänst som låter dig sända live via din mobiltelefon och man förstår att Internet med stormsteg närmar sig bristningsgränsen, men den stora frågan är egentligen om det finns tid att kontinuerligt sitta och läsa vad andra gör?
image25
Nu till den andra delen av detta inlägg, äntligen har Service Pack 1 kommit till Vista och den kan laddas ner enligt följande:
Detaljer: Slutgiltiga versionen av Service Pack 1 för svenska Windows Vista.
Filnamn: Windows6.0-KB936330-X86-wave1.exe
Version: 936330
Språk: svenska Storlek: 544,3 MB.
Systemkrav: Windows Vista (svensk)
Anledningen till att jag länkar till den är enkel, för jag blev så förbannad när jag upptäckte att min Ultimate version av Vista inte på egen hand klarade av att lista ut att service packet fanns tillgängligt, utan i stället måste läsa mig till vart man ska finna det hela.
Hela installationsprocessen tar lite längre än 30 minuter, men efter detta så känns hela Vista betydligt stabilare än tidigare vilket var starkt efterlängtat från min sida oavsett om det gjorde den slöare eller inte.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Hur RSS ökar din effektivitet.

image22
Jag har länge funderat över vad den där RSS knappen har fyllt för funktion på olika webbplatser och egentligen aldrig brytt mig något närmare om det hela, tills denna dag då jag känner mig nyfrälst.
Vad är då RSS egentligen? Beteckningen RSS är en förkortning och har enligt Wikipedia tre olika betydelser:
  • Really Simple Syndication (RSS 2.0)
  • RDF Site Summary (RSS 1.0 and RSS 0.90)
  • Rich Site Summary (RSS 0.91)
Så hur drar man fördel av RSS? För min personliga del så upplevde jag både glädje och sorg med denna upptäckt, dels för att mitt slösurfande på de 30 vanligaste sidorna jag besöker nu inte tar flera timmar av min arbetsdag utan istället är nerkortat till cirka 15 minuters effektivt överblickande och framöver så kommer den mesta av min surftid gå till att använda en av de många RSS läsare som finns tillgänglig. Bland RSS läsare så ligger givetvis Google i framkant med sin Google Reader, vilken är precis så enkel att jag knappt bemödat mig med att hitta något annat alternativ.
image23
Översiktsbild av miljön i Google Reader.

Allt man behöver är ett GMail-konto eller om det kort betecknas Google konto, sedan är det bara att köra igång genom att trycka på lägg till prenumeration eller om du kör den engelska varianten add subscription.

image24
Finner man en sida intressant är det enkelt att lägga till en prenumeration.

Det går även att dra ett liten knapp som man kan lägga i menybaren på webbläsaren och då kan med en knapptryckning snabbt addera en prenumeration på en sida man finner intressant och ska sanningen fram så går det knappt att hitta symbolen för RSS på olika nyhetssidor då det numera är branschpraxis att erbjuda sina besökare denna funktion.
Men det finns mer affärsnyttiga funktioner än att mata slösurfare med nöjesskvaller och nyheter för speciellt webbutiker som bör ta tillvara på denna funktion och låta t ex alla nyinkommna varor flöda i en härlig RSS ström, vilket borde ge god köplust hos just dessa presumtiva kunder som valt att spara sidan.
För att förbli något objektiv så har jag kollat runt bland några av de konkurrerande RSS läsare som finns tillgängliga och bland de tidiga finns Bloglines, men trots att den har uppdaterats en del så står Google Reader ohotat i jämförelse.
Vilket är då det bästa tipset på bra RSS flöde, mitt är i alla fall prisbevakning av en produkt som jag är ute efter som jag hittat via Prisjakt, som ständigt bara växer i mina ögon hur man implementerar web 2.0 ideer effektivt.
Inser samtidigt att det inte går att smyghöja priserna i webshopen lika diskret längre och får väl ta och utnyttja de 1.75 timmarna jag tjänar per dag till att förbättra den i stället så folk handlar mer...

Andra bloggar om: , , , , , ,

Viasat on demand - ett avgörande test

image21
Sitter man i en nödsituation, som jag måste betrakta den situation jag befann mig i, på resande fot i arbetes tjänst utan tillgång till TV och endast utrustad med en bärbar dator och en 3G-donge, när för en fotbollsfanatikers älskade Liverpool FC spelar en avgörande kvartsfinal i Champions League så krävs det drastiska metoder.
Därav så blev det ett test av Viasats tjänst on Demand, vilket är dels livestreaming av sportevenemang, men även filmer och tvprogram. Tidigare har jag gjort försök att få tjänsten att fungera, men det har krävts uppdateringar och installationer till absurdum och där har mitt intresse svalnat tidigare, vilket gjort att man i stället använt sig av pirattjänster som Sopcast, vilket inte gett den bästa kvaliteten, men det har i alla fall fungerat direkt.
I alla fall så gjorde jag ett nytt försök, det förra avslutades under kvalserien tidigare i år och till min förvåning så hade jag nu tillräckligt med DRM verifieringsprogram och insticksmoduler för att det skulle fungera, betalade gjorde jag med lätt ovilja då jag redan abonnerar på Viasats tjänster hemifrån, då via kabeltv och anser att lite mer borde de bjuda på, men men, 49 kronor kunde jag tänka mig att avvara - för det omvända var otänkbart - att missa matchen.
Efter betalning så startade tjänsten (dock endast kompatibelt med Internet Explorer), verkade flyta på i bra kvalitet (kräver runt 1-2 Mbit för att flyta, vilket 3G-dongen klarar galant). Då uppenbarar sig det otänkbara - fel match kablas ut och på NORSKA, vilket ledde till ett totalt tokspel 3 minuter innan matchstart - försökte få tag i kundtjänst, mejlade - inget svar. Snabbt, letade rätt på en engelskspråkig sopcast kanal och pustade ut något, men fullt inställd på att efter matchen rabiat kräva tillbaka mina pengar. Efter första halvlek så gjorde jag ett nytt försök och se på fan, de hade lyckats hitta rätt match och språk, vilket gjorde att jag fortsatte tittandet. Min kritik har nog blivit lite mildrare av att det var en av de bästa matcherna jag upplevt på många år (då ser jag ett hundratal per år), till och med TV4-profilen (pajasen) Patrick Ekwall uppskattade tillställningen och kan en pajas inta kvaliteten, så var matchen nog fantastisk.
Så här dagen efter damp det ner ett svar i epostlådan från Viasat:

[email protected] to me

Hej,

Ett mänskligt handhavandefel vid sändningen Arsenal - Liverpool gjorde att det under de första 25 minuterna av matchen istället visades Chelsea - Fenerbahce.

Vi beklagar verkligen att detta hände och vi har vidtagit åtgärder för att det inte ska ske igen.

Som ersättning och kompensation för problemet, får du här 2 värdekoder för en valfri artikel vardera på vår tjänst:

xxxxxxxxxx

xxxxxxxxxx

Med vänlig hälsning
Tommy
Kundtjänst Viasat OnDemand

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor eller synpunkter, men lämna då kvar tidigare mailväxling då det underlättar vår hantering av ärendet. Tack.


Så vad är kontentan av det hela då:
-Reta aldrig gallfeber på en fotbollsfanatiker.
-Shit happens, men i en 50/50 situation!!
+Tillräckligt bra kvalitet för att titta på och jag hoppas med Sony Ericsson's kommande Windowsbaserade Xperia att det går att använda sådana här tjänster direkt i telefonen.
Men det troligaste för min del är att jag ser till att stream mina egna sändningar via någon av de så kallade Slingboxar som finns tillgängliga, där Slingmedia verkar vara ledande tillverkare (vägrar missa Premier League matcherna som Canal Digital visar), men måste ändå förbli positiv till att TV-bolagen försöker göra sitt utbud tillgängligt överallt.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Slutsatser av Google General Guidelines for Remote Quality Raters

image20
Ingen inom SEO/spam världen har väl missat det dokument som läckt ut härrörande dess generella riktlinjer för hur en kvalitetsbedömning går till. Dokumentet har titeln Google General Guidelines for Remote Quality Raters ( daterad 4 April 2007 och finns som PDF att hämta här) och är ett 43 sidigt dokument med mycket tidigare känt material, men några godbitar kan man ändå utröna.

Först och främst är det som vanligt den fråga man bör ställa sig själv om en hemsida (dvs sunt förnuft):
Ger den något mervärde för besökaren?

Denna fråga är högst relevant för hemsideskapare och än mer för sökmotoroptimering, då den först ska besvara en sökning som görs i Google:
Finns det relevant material på hemsidan som ger ett mervärde, dvs svar på den sökning som gjordes eller att den förväntning sökaren gjorde när han skrev in sökordet i sökmotorn?

För affilliatesidor eller MFA (Made For Affilliate) så spelar detta stor roll; finns det något på sidan förrutom affilliatelänkarna som hjälper besökaren i vad han söker efter, t ex prisjämförelse, produkttest eller information om produkten/tjänsten.
Är svaret nej på den frågan så ska sidan få en bedömning att vara irrelevant och således placeras lägre ner i resultatlistan.


Det ges även en hint om att kan kraven uppfyllas för sökningen genom att sidan som kommer upp länkar till en annan mer relevant sida som innehåller svar som uppfyller sökningen, så ska värderingen sättas högre.
Detta är en tydlig markering att den mytomspunna "Good neighbourhood" principen är av relevans för högre resultat i serpen, i andra ord: Länka till en bra sida/högt placerad sida inom det område du vill bli associerad med och bli mer relevant.
Än nyttigare var något som benämns Keyword Stuffing, egentligen ingen nyhet, men ack så relevant när textinnehåll på sidor publiceras, är att fyller man sidan med spammigt innehåll, där många relaterade termer till det primära nyckelordet finns med så ska värderingen sänkas avsevärt. Detta är ett fenomen som är mycket vanligt förekommande på MFA sajter, där man i stället borde skriva kort och sakligt om ämnet utan att ta upp alla termer man vill synas på - less is more.
Sedan fanns det små tips om vad som Google's Kvalitetsteam ska inrikta sig efter, men den största guldgruvan för SEO:are/spammare finns i en central databas som uppdateras kontinuerligt, där nya spamtekniker kategoriseras i något som refereras till som Rater Hub.
Aaron Wall betonar några aspekter i artikeln Spying on Google: What is Spam? What is Relevant?.
Slutligen så uppskattar jag att det blivit den andra April och att skämten är över, dock så fanns det en del godbitar som bland annat Lindqvist.com sammanställt där jag måste instämma i den något elakt Google kritiska från sökmotoroptimeringsföretaget Vizi föll mig i smaken, helt i paritet med internetleverantören Bahnhofs lysande ironi och även en samling IT-relaterade från IDG.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Länktunghet ,Iphone 3G samt årets främsta länkbete

image19
Först och främst, inget aprilskämt.
Efter spekulationer fram och tillbaka så verkar det nu stå klart att det kommer en 3G variant av Apples extremt hypade Iphone, detta efter att beställningar har lags i storleksordningen av 10 miljoner chip som ska innehålla de nödvändiga 3G kretsar som krävs: ? Våra källor hävdar att en avsevärd ökning i produktionen av 3g-iphone under juni, efter en mindre produktion i maj, säger Bank of America analytikern Scott Craig till Reuters.
Samtidigt medger Telia i en intervju med Veckans Affärer att de ligger i slutförhandlingar med Apple i artikeln Telia vinner slaget om Iphone, som även citeras i IDG. Med största sannolikhet så kommer den nya modellen att introduceras under Apples utvecklarkonferens som ska hållas mellan den 9-13 Juni i San Francisco och för att förstärka det hela ytterliggare så har Apples partner i USA, stora teleoperatören AT&T bekräftat att det kommer en 3G modell under året. Så min plan på att utnyttja den låga dollarkursen för att importera en Iphone för hackning får härmed läggas på is.
Nu till ett litet inslag i min sökoptimeringsforskning som denna gång ska beröra ett ämne som jag egenhändigt döpt till "länktunghet".
Vad är då länktunghet? Jo det är ett fenomen som uppstår när extensiv off-page SEO genomförs, eller enkelt uttryckt, inlänkning från externa sajter. Det som då uppstår har vid upprepade försök konstaterats att vid en snabb inlänkning från flera externa sajter (in tiotalsstorlek) lett till att den inlänkade sajten tappar betydande placeringar i Google och beroende på hur tung den blev så uppstår en tidsfaktor innan sajten tappar sin länktunghet och uppnår en betydligt högre placering. Detta ska då ställas i relation till en kontinuerlig inlänkning under en tidsperiod, exempelvis två månader då den inlänkade sajten med jämna mellanrum ökar sin placering.
Vad är då lärdomen av detta?
image18Tillfälligt stora ökningar av inlänkar är ej en onaturlig del av Google längre (exempelvis som årets främsta länkbete gjort av New York Magazines: Lindsay Lohan as Marilyn Monroe in "The Last Sitting", vilket genererade extremt många inlänkar och även bannerintäkter på närmare 500000 dollar bara under de 2 första dagarna av de 34 miljoner visningar som förekom, även Forbes.com spekulerar i ämnet), men ger en tillfällig drop innan det placerar sig högst upp.

Avslutningsvis en snabb titt på sommarens tilltänkta storfilmer, då Hollywood börjar rulla ut dessa från och med Maj månad:
Iron Man, med Robert Downey Jr i huvudrollen:



Följt av 66-åriga! Harrison Fords comeback i Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull:



En vild chansning (jag hoppas att han slipper bli förknippad med Sjätte Sinnet) M. Night Shyamalans nya The Happening:



Universal Pictures tunga Wanted, med bl a Morgan Freeman och Angelina Jolie:



Will Smith's tänkta superhjälteroll i Hancock:



Samt sist men inte minst Läderlappens återkomst i The Dark Knight:



Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

RSS 2.0
Marknadsföring / SEO