Slutsatser av Google General Guidelines for Remote Quality Raters

image20
Ingen inom SEO/spam världen har väl missat det dokument som läckt ut härrörande dess generella riktlinjer för hur en kvalitetsbedömning går till. Dokumentet har titeln Google General Guidelines for Remote Quality Raters ( daterad 4 April 2007 och finns som PDF att hämta här) och är ett 43 sidigt dokument med mycket tidigare känt material, men några godbitar kan man ändå utröna.

Först och främst är det som vanligt den fråga man bör ställa sig själv om en hemsida (dvs sunt förnuft):
Ger den något mervärde för besökaren?

Denna fråga är högst relevant för hemsideskapare och än mer för sökmotoroptimering, då den först ska besvara en sökning som görs i Google:
Finns det relevant material på hemsidan som ger ett mervärde, dvs svar på den sökning som gjordes eller att den förväntning sökaren gjorde när han skrev in sökordet i sökmotorn?

För affilliatesidor eller MFA (Made For Affilliate) så spelar detta stor roll; finns det något på sidan förrutom affilliatelänkarna som hjälper besökaren i vad han söker efter, t ex prisjämförelse, produkttest eller information om produkten/tjänsten.
Är svaret nej på den frågan så ska sidan få en bedömning att vara irrelevant och således placeras lägre ner i resultatlistan.


Det ges även en hint om att kan kraven uppfyllas för sökningen genom att sidan som kommer upp länkar till en annan mer relevant sida som innehåller svar som uppfyller sökningen, så ska värderingen sättas högre.
Detta är en tydlig markering att den mytomspunna "Good neighbourhood" principen är av relevans för högre resultat i serpen, i andra ord: Länka till en bra sida/högt placerad sida inom det område du vill bli associerad med och bli mer relevant.
Än nyttigare var något som benämns Keyword Stuffing, egentligen ingen nyhet, men ack så relevant när textinnehåll på sidor publiceras, är att fyller man sidan med spammigt innehåll, där många relaterade termer till det primära nyckelordet finns med så ska värderingen sänkas avsevärt. Detta är ett fenomen som är mycket vanligt förekommande på MFA sajter, där man i stället borde skriva kort och sakligt om ämnet utan att ta upp alla termer man vill synas på - less is more.
Sedan fanns det små tips om vad som Google's Kvalitetsteam ska inrikta sig efter, men den största guldgruvan för SEO:are/spammare finns i en central databas som uppdateras kontinuerligt, där nya spamtekniker kategoriseras i något som refereras till som Rater Hub.
Aaron Wall betonar några aspekter i artikeln Spying on Google: What is Spam? What is Relevant?.
Slutligen så uppskattar jag att det blivit den andra April och att skämten är över, dock så fanns det en del godbitar som bland annat Lindqvist.com sammanställt där jag måste instämma i den något elakt Google kritiska från sökmotoroptimeringsföretaget Vizi föll mig i smaken, helt i paritet med internetleverantören Bahnhofs lysande ironi och även en samling IT-relaterade från IDG.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0