Googles tips på Adwordsoptimering - Betala mera!

image8
Har sedan en längre tid tillbaka suttit och pillat med Adwords till en butik som säljer konsumentprodukter från ett stort antal tillverkare. I detta har nu Quality Score blivit den viktigaste parametern hur mycket varje bud kommer att kosta, i skalan från dålig till jättebra.
Annonsutformningen finns till i börja med i två varianter - upplysnings och uppmanings, detta kombineras med att länkarna går direkt till det Googleanvändaren söker efter. Givetvis har det en varumärkesstärkande effekt och detta i kombination med att ligga etta på de viktigaste och mest eftersökta sökorden i den organiska listan torde vara det optimala.
Resultatet har också blivit relativt hög CTR och quality score, men i jakten på 100% så beslöt jag mig för att utforska det nya verktyget "Optimera kampanjen".
Detta blev en skräckbild in i Googles framtid och för den delen nutid.
Först och främst så föreslog Google att jag skulle lägga till irrelevanta termer med hög andel sökningar!! följt av att jag föreslogs dubbla mina bid på alla ord.
Jag förstår att Google absolut vill tjäna mer pengar, men va fan, är lösningen på Adwordsoptimering bara att betala mer och hoppas folk klickar livet av sig?
Veckans filmtips går till den lysande thrillern Michael Clayton, med bland andra George Clooney och Tom Wilkinson i huvudrollerna. 


Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0