Google Pagerank uppdatering utförd

image10
Det tog sin lilla tid men nu har Google rullat ut uppdatering av pagerank och det blev en hel del överraskningar för många, men av det lilla jag har hunnit analysera så har Matt Cutts haft inte bara ett finger, utan hela sin själ med i spelet.
Jag syftar till hans stora ambitioner att stoppa länkförsäljningar, där prvärdet är den största prisfaktorn och värdemätaren på effekten. Som exempel kan jag nämna den svenska sajten Jalbum som säljer länkar för upp till 60000 kronor styck, har straffats hårt med en sänkning från PR 9 till PR6 och kan därmed se sina intäkter försvunna.
Hur detta har skrivits in i algoritmen är inte riktigt klarlagt, men ska bli mycket intressant att undersöka.
För egen del så blev det mycket positivt utslag, med höjningar man knappt trodde var möjliga, men en sak är säker - undvik att publikt sälja länkar,detta kommer att ha sina konsekvenser framöver.
I filmväg så blir mitt tipsdenna vecka ett lysande samspel mellan Denzel Washington och Russel Crowe i filmen American Gangster, en trolig Oscarskandidat.
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0